
Sådan hjælper du dit rodehoved
Praktiske ting i kan gøre hjemme
Er dit barn et rodehoved? Jeg deler min bedste lærer tips til, hvordan du kan hjælpe. Mine tips er ting jeg har bedt forældre gøre hjemme, hvis jeg har oplevet at deres barn mangler struktur og styr på sine ting. Det er rigtige råd, der er afprøvet på rigtige familier, råd som du kan bruge på dine børn idag.
Jeg har kendt mange elever, som var nogle rodehoveder, og jeg har fundet ud af, at man både som lærer og forældre forsøger at hjælpe barnet ved at hjælpe dem finde deres ting som er væk, låne dem en bog når bogen ligger hjemme eller tage en ny kopi af opgaven som blev væk. Ved at hjælpe barnet på den måde fastholder man dem i deres dårlige adfærd den adfærd, der er med til at holde dem tilbage. I stedet skal barnet lære nogle strategier til at holde styr på sine ting, og det er her, du som forældre kommer på arbejde.
Listen med råd nedenfor er en inspiration, man kan plukke og afprøve som det passer en. Hvis du har brug for specifik hjælp til dit barn så kontakt mig endelig i min brevkasse.
Sådan hjælper du dit rodehoved:
- Se på skole skema både morgen og aften og få dit barn til at gentage hvilke fag han skal have næste dag både morgen og aften.
- Pak taske HVER dag, det vil sige ryd ud i tasken. Tag alt ud som ikke skal bruges, det gælder også småting som pinde, slikpapir, tegninger, biblioteksbøger ovs. Tasken skal kun indeholde det som skal bruges dagen efter. Husk også at tjekke at penalhus har det, der skal være i et penalhus.
- Giv bøgerne forskelligt farvet bogbind. På den måde kan eleven let kende bøgerne fra hinanden når de ligger nede i tasken, og kan hurtigt tage dem op og være med i timen. Husk at få eleven til at gentage hvilken farve der hører til hvilket fag, hvis han ikke kan det så virker farverne ikke. Man kan evt. fortælle læreren om farverne. Jeg havde selv en elev, hvor jeg sammen med forældrene brugte det farvede bogbind. Bøgerne fik hver sin farve og så satte vi et lille skilt fast på hans bord med farverne og hvilke fag de passede til. På den måde kunne mit rodehoved let blive mindet om hvilken bog der skulle op af tasken.
- Få dit barn til at fortælle dig hvilke bøger der hører til i hvilke fag.
Hvis ikke dit barn har en mappe til løse papirer, så køb en og bed ham om at lægge løse papirer ned i den, og så må i kigge i mappen sammen om aftenen og finde ud af hvor de forskellige papirer hører til. - Forvent mere af dit barn hjemme. Bed ham om at rydde op på værelset, lægge vasketøj sammen, tømme opvaskemaskine. Alle disse huslige pligter hjælper dit barn til at overkomme en svær opgave, en opgave der kræver struktur og orden. Husk ikke at hjælpe dit barn undervejs, med mindre de går helt i stå. Det vigtige er at de kæmper med opgaven og oplever at komme igennem det som er svært SELV.
- Forvent at dit barn selv husker sine ting når i skal ud af døren. Jakke, sko, ipad, nøgler ovs. Hvis du altid minder ham om det eller husker ham på det, så lærer han ,at det er det voksne gør, de minder en om alt det man skal huske, og hjælper en huske det. På den måde fastholder man ham i den dårlige adfærd.
Det kræver meget af dig som forældre at ændre dit barns adfærd, men jeg ved, at hvis du holder fast i struktur og gentagelser og tør insistere på mere selvstændighed hjemme smitter det af på skolen. Hvis du bruger lang tid på at forberede dit barn på skoledagen vil han også møde meget mere forberedt op. Og øvelserne i selvstændighed og i at huske egne ting, vil ligeledes smitte af på skolen.
Held og lykke.