Halloween, en gyserhistorie fra folkeskolen!

Når gode elever kan ikke finde ud af at gå i skole

Folkeskolens egentlige gyserhistorie er hverken fyldt med spøgelser, blod eller dræber klovne. Alligevel er den død uhyggelig, hvis du spørger mig. Den handler om helt almindelige børn, og de forældre som elsker dem så meget. 

Det var en formiddag i december

Det var en tirsdag formiddag i december. Imellem julepynt og pebernødder sad mine eleverne og arbejdede med matematikken. Jeg var igen idag i gang med, at overbevise de samme 5 elever om, at de skulle lave deres minus-opgaver. Specielt en dreng brokkede sig. Det gjorde han tit. Han havde glemt sin bog, sit viskelæder, skulle tisse, vidste ikke hvad side vi var nået til og så videre. Sådan var det altid med ham, så mange undskyldninger, ting han lige skulle eller havde glemt.

Har dit barn problemer med at arbejde med opgaverne i skolen? Send mig en besked. 

Han var en skøn dreng. Han havde engagerede forældre, som altid var klar til forældremøder og fødselsdage og andre arrangementer. Han var en stjerne på legepladsen, han havde alle muligheder for at blive en af de bedste i klassen. Men det var han ikke, langt fra, han lå nede i bunden, der nede hvor man begynder at blive bekymret. Problemet var simpelt, han var ikke vant til at engagere sig eller knokle for noget – med mindre det var ”sjove” opgaver.  Når noget handlede om fodbold, spil, slik eller andre lege, så var han med engageret og ivrig. Men ikke når det handlede om opgaver, tavlegennemgang, at sidde og lytte på de andre børn, der var han doven, hvis jeg skal sige det ligeud. Uengageret og ligeglad. Man kunne tale om ADHD, men det var ikke det. Han kunne blive den bedste, men var en af de dårligste. Problemet var at jeg ikke kunne motivere ham, med mindre jeg ville forvandle klassen til en spillehal i alle timer, med slik og film og konkurrencer – og det ville jeg ikke, sådan er skolen ikke for mig.

Det værste var

Den tirsdag formiddag, gik det op for mig, at han ikke var alene. Der var faktisk 5-8 elever i klassen, som ligesom ham havde alle muligheder for at være gode i skolen, men at de manglede nogle ”basale egenskaber”. De manglede at erfaring med, at det er svært at lære nyt, erfaring med at knokle, arbejde videre selv om man ikke lige gider eller orker. De mangler støtte i, at det er fyldt med ubehag at lære nyt og at det ubehag er nødvendigt og noget man er nødt til at acceptere. For ellers lærer man ikke nyt. Og det er et problem, for det gør resten af klassen.

Og det handler ikke engang kun om at lære nyt, men om at tilegne sig studievaner, man kan bruge gennem hele uddannelsen og som kan blive til gode arbejdsvaner, man kan bruge gennem arbejdslivet.

Har dit barn brug for hjælp til at lære gode arbejdsvaner, jeg kan hjælpe dig. Send mig en besked og jeg ringer dig op til en snak om dit barn.

Jeg bliver ked af det når gode elever ikke kan finde ud af at gå i skole, ked af det når jeg ser fantastisk potientiale gå til spilde, og endnu mere ked af det når jeg ser fantastiske forældre, som ikke ved hvad de skal gøre ved det andet end det, de plejer.

Vil du læse mere om, hvad God i skolen står for? Læs med her. 

Vil du vide, hvad jeg kan gøre for dit barn? Det kan du læse om her. 

Rigtig god Halloween!!

Maria Baldus

God i skolen