Få lektielæsningen ud af dynerne

Hvordan foregår lektielæsningen hjemme hos dig?

Lektielæsning skal gerne være en hyggelig stund, fyldt med positivitet. Hvordan bliver den så det? Den lette vej til hygge er frem med dynerne og den varme kakao. Så kan man sidde tæt med sit barn i sofaen, og fælles arbejde sig i gennem opgaverne.

Kan du genkende situationen? Det kan jeg. For sådan var det hjemme hos os i lang tid. Lige indtil vi lavede det om. Men skal man lave det om?

JA, det vil jeg sige, at man skal. Jeg fortæller i dette indlæg, hvorfor man skal ud af dynerne, hvornår man skal igang med det, og hvordan man kommer det.

Hvorfor er det vigtigt at komme ud af dynerne?

Hvis et barn er udfordret i skolen, på den ene eller den anden måde, kan det være nødvendigt at forældrene laver lektier hjemme i langt større grad end med børn, som ikke har de samme udfordringer i skolen. Hvis du som forælder tager den opgave på dig, gør du dit barn en kæmpe tjeneste. Det er hårdt og tidskrævende arbejde, og man vil så gerne have at det lykkedes. Selvfølgelig vil man det.

Derfor får man ofte skabt en lektiesituation, som er rigtig hyggelig. For det er her, der er tryghed og kærlighed, noget barnet måske ikke forbinder med skoleopgaver.

OG DET ER EN RIGTIG GOD START.

Jeg vil gerne sige det igen. Det er præcis der, man skal starte. Et trygt sted med kærlighed, sådan at lektielæsningen kan forbindes med nogle hyggestunder. Men når det er opnået, skal man videre, så skal man begynde at arbejde henimod, at lektielæsningen bliver mere selvstændig.

Lektielæsningen skal være selvstændig

Hvorfor skal man så det? Jamen, det skal man, fordi man skal vænne sit barn til, at han eller hun godt kan selv uden dynen, kakaoen og mor eller far. Man er nødt til at hjælpe sit barn til at kunne arbejde i et miljø, som minder om det i skolen. I skolen er der ikke nogle dyner, eller kakao eller en voksen som sidder og hjælper en igennem. Det betyder ikke, at det ikke er hyggeligt i skolen.

Men det betyder, at erfaringen med at lykkedes med en opgave skal knyttes til det at arbejde selv. Det er meget vigtigt, for at kunne arbejde i skolen. Hvis et barn er vandt til, at han eller hun har brug for mor og far for at kunne klare en opgave, kommer forældrene til at mangle i timerne. Eller hvis barnet er vandt til, at det skal være en hyggestund når der skal arbejde, vil han eller hun opleve skolen som præcis det modsatte.

Det handler altså om, at hjælpe dit barn til at kunne arbejde godt i timerne ved at lave nogle situationer hjemme, der minder om dem i skolen.

Er i kørt I hårdknude derhjemme, kan jeg hjælpe. Både med at få vendt lektielæsningen til noget positivt. Men også til at strukturere lektielæsningen, sådan at I kan magte den i hverdagen. Hvis du vil læse mere om det, kan du gøre det her.

For information om priser og ydelser kan du læse her. 

Hvornår er man klar, til at komme igang med selvstændig lektielæsning?

Man er egentlig altid klar til at komme igang. Men det betyder ikke, at der ikke vil komme nogle kampe undervejs. Når i kan lave lektier på en hyggelig måde, og har fået gjort op med modstanden på lektierne, så er i klar til at komme videre. Videre til selvstændighed ved lektielæsningen.

Overgangen fra hygge med mor og far til selvstændighed kan være svær. Det vil føles surt eller måske uretfærdigt for nogle børn, at den hyggelige rare situation, de er blevet vandt til skal til at slutte. Det er okay. Som forælder er det vigtigt at huske på, at det at kunne arbejde selvstændigt med lektier eller skolearbejde er en gave, og en nødvendig egenskab at have. Derfor er det vigtigt, at du hjælper dit barn til at kunne netop dette. I næste afsnit forklarer jeg, hvordan du kommer igang.

 

Hvordan kommer du igang med at arbejde selvstændigt

Når I har taget beslutningen om, at begynde at lære jeres barn at arbejde selvstændigt med lektielæsningen, er det vigtigt at holde fast i beslutningen, også selv om den bliver svær at holde fast i. Det er godt at huske på, at det vil gavne i sidste ende.

  1. Vær afklaret om, hvor der skal laves lektier. Skal det være spisebordet, skrivebord eller et andet sted? Det skal være samme sted, hver gang.
  2. Start langsomt. Aftal eller fortæl barnet at nu skal i øve jer i at arbejde selvstændigt.
  3. Fortæl dit barn, hvad den forventede arbejdsmængede er. 1 opgave og så hen i sofaen, eller 5 minutter og så hen i sofaen. Opgavemængden eller arbejdstiden øges gradvist over tid (uger, dage eller lignende) sådan at barnet arbejder mere og mere selvstændigt.
  4. Tal om, hvor godt det er, at dit barn lærer at arbejde selvstændigt, og at det vil hjælpe ham eller hende i skolen. At du er stolt og glad over, at i øver dette sammen.
  5. Går det i hårdknude, stop. Og start igen, når raseriet eller modstanden er gået over.

 

Hvis du har brug for min hjælp, til at hjælpe dit barn til selvstændigt arbejde, kan du sende mig en besked og jeg vender tilbage til dig. Du kan sende beskeden ved at klikke her, men du er også velkommen til at ringe til mig på 50871603.

Jeg har iøvrigt lavet en film om, hvordan man hjælper sit barn til at overkomme modstand, den kan du se her. 

Maria Baldus

God i skolen