Er dit barn et rodehoved?
Sådan kender du dit rodehoved
Nogle børn har det svært i skolen, fordi de falder ind under det, jeg kalder et rodehoved. Rodehoved skal i denne sammenhæng ikke forstås negativt, men som en adfærd nogle børn har, der er med til at holde dem tilbage og afholde dem fra at få succes i skolen.
Er dit barn et rodehoved? Måske kan du genkende nogle af de karakteristika nedenfor. Listen er ikke ment som en defintion af en bestemt type elev, men en måde at undersøge, hvor et bestemt barns udfordringer ligger, og hvordan man hjælper netop ham eller hende.
Kan du genkende noget af det?
Han har ikke styr på sine bøger, nogle gange er de i tasken nogle gange i skolen
Han har ikke sit penalhus med i skole
Han kan ikke finde de opgaver han arbejdede med i går
Han kan ikke huske hvad timen handlede om i går
Han kan ikke fortælle, hvad de lærer i skolen i øjeblikket
Han har kruseduller og huller i sine bøger
Hans taske flyder med krøllede papirer og opgaver og andet han har fundet.
Han afleverer ikke kvalitets arbejde
Han springer over hvor gærdet er lavest
Han lytter ikke i starten af timen.
Han er sød og kan sagtens indgå i klassens regler.
Læreren roser ham
Han har venner i klassen
Han er god til at finde på lege og har en livlig fantasi
Denne er ofte stille i timerne, og forstyrre ikke, opfører sig godt i klassen og er en god ven. Men han har ikke styr på sine ting, alt roder og er væk. Han kan ikke finde det vi lavede i går, og han kan heller ikke huske det. Papirer bliver væk og bøger bliver væk.
Hvorfor er det et problem at være et rodehoved?
Et barn der har rod i sine ting bliver let udfordret i skolen, fordi han ikke kan finde sine ting. Han har brug for struktur sådan at han kan se tilbage i opgaver fra de forgangne timer og huske, hvad det handlede om. Sådan at han let kan finde sine bøger. Når der er rod omkring en elev bruger han enormt meget energi på at få “styr” på det.
Denne elevs største udfordring er altid at være bagefter, ikke kun fagligt men simpelthen fordi han bruger længere tid på at blive klar og finde sine ting. Jeg skrev tidligere om, hvor vigtige de første ti minutter af timen er, hvis du ikke fik læst det så læs med her. Eleven som er et rodehoved bruger tit de første ti minutter på at lede efter sine ting, måske er han endda nødt til at gå rundt i klassen og lede. Det fjerner hans opmærksomhed fra det vigtige læreren siger ,og han kommer til at skulle arbejde endnu hårdere for at forstå hvordan opgaverne skal løses.
Et andet problem denne type elev ofte har er, at deres løse papirer bliver væk. Det er et problem da læreren selvfølgelig forventer at eleverne kan passe på en opgave enten i tasken eller i en mappe. For rodehoved bliver opgaven ofte væk, måske i bunden af tasken, måske under bordet, måske i en forkert mappe måske i skraldespanden. Problemet opstår i næste time når der skal arbejdes videre med opgave for så er den væk og så skal han starte forfra, hvor de andre elever måske er ved at være færdige og videre til næste opgave.
Er du forældre til et rodehoved? Læs mere her på bloggen hvor jeg fortæller, hvordan du kan hjælpe.
Hvis du har spørgsmål om dit barn er du også velkommen til at sende mig en mail lige her,