Carla var “dårlig til matematik”

Kæmper dit barn med matematikken? Har dit barn tanker som “Jeg er dårlig til matematik”? Hvis dit barn har svært ved matematik, så kan Carlas historie måske inspirere dig.

Carlas mor ringede til mig i efteråret og fortalte om hendes datters problemer med matematik. Carla gik i fjerde klasse og var egentlig glad for skolen men hun havde mistet selvtilliden sagde hendes mor, og nu synes hun selv, at hun var dårlig til matematik. Hun blev ked af det, når de skulle lave matematiklektier, hun gik i stå, og gav op bare hun så opgaverne. Carlas mor havde prøvet at hjælpe hende, så godt hun kunne, men nu var også hun kørt sur i det. Så meget, at hun havde givet op, indrømmede hun overfor mig i telefonen.

Problemer med matematik

Jeg har skrevet mere om problemer med matematik her

Til sidste skole-hjem samtale havde Carlas matematiklærer udtrykt bekymring for Carlas matematikfærdigheder. Hun kunne ikke følge med længere. De var gået igang med at lære gange algoritmen, altså en gange metode for, hvordan man ganger 23 med 47 fx. Det var umuligt for Carla, for det første, fordi hun ikke kunne den lille tabel (1-10 tabellen), men også fordi hun havde problemer med plus og minus. Hun var afhængig af at tælle på fingre. Lærerene fortalte Carlas mor, at de havde indstillet hende til ekstra matematik. Det blev mor glad for, men hun ville gerne støtte sin datter yderligere. Derfor ringede hun til mig.

I 4. klasse ændrer matematikken sig, den bliver sværere fordi matematikken er “pakket ind” i tekst. Det har jeg skrevet mere om her.

Sådan hjalp matematikboost Carla

Køb et matematikboost forløb hos God i skolen

For at hjælpe Carlas selvtillid i matematik besluttede hendes mor at købe et matematikboost forløb.  Matematikboost er en kombination af telefonrådgivning og adgang til matematikleg flex, som er et matematikprogram der bruges til børn som trænger til at styrke deres matematikfærdigheder. Du kan læse mere om matematikleg flex her . 

Matematikler Flex er enestående, fordi det er adaptivt, det vil sige, at det tilpasser sig præcis til dit barns niveau og udfordrer ham eller hende præcis på deres niveau. Det kan du læse mere om her (Link kommer snarest)

Selvtilliden stiger

Carla konklede med matematikleg flex i 5 uger, og i løbet af de 5 uger steg hendes selvtillid, i takt med at hun forbedrede sig. Forbedringen er synlig i matematikprogrammets statestikfunktion. Carla følte sig ikke længere dårlig til matematik. Hun havde også mere mod på matematik lektierne og arbejdede mere selvstændigt. Da perioden var slut behøvede Carla ikke længere ekstra undervisning i matematik. Matematikleg Flex havde styrket hendes basale matematikfærdigheder, som havde givet hende det boost, som gjorde at hun begyndte at udvikle sig.

Er du interesseret i at høre mere om matematikleg Flex, og om forløbet oaser til dit barn? Så er du velkommen til at sende mig en besked, så ringer jeg til dig!