Børn med dårlig arbejdshukommelse

Hvordan påvirker dårlig arbejdshukommelse, det som skal læreres i skolen?

Svaret er dårlig arbejdshukommelse påvirker det som skal læres rigtig meget. Arbejdshukommelse er det man i daglig tale kalder korttidshukommelsen. Det er altså her informationer, billeder og lyde skal lagres eller holdes fast på, mens man forsøger at arbejde med det, så informationen med tiden kan komme over i langtidshukommelsen.

Vidste du at vi hos God i Skolen har et kursus som træner arbejdshukommelse? Se mere her!

At lære nyt er en udfordring for alle både børn og voksne. Men for en gruppe børn, er det tæt på umuligt, de har en indlæringsvaskelighed som hedder dårlig arbejdshukommelse.

Måske er du selv forælder til et barn med dårligt fungerende arbejdshukommelse?

Måske har du lige fået af vide af lærerene i dit barns klasse, at de mistænker dårlig arbejdshukommelse?

Måske har dit barn fået lavet en WISC test som viser at dit barn har dårlig arbejdshukommelse.

Hvis det er tilfældet tag det roligt, der er mange måder du kan hjælpe. 

Skal jeg ringe dig op? Send mig en besked.

Hvad karakteriserer børn med dårligt fungerende arbejdshukommelse?

Når arbejdshukommelsen ikke er så god, betyder det at information hurtigt forsvinder ud af hukommelsen. Det kan være al mulig slags information. Både noget man har læst eller et regnestykke man er igang med. Men det kan også være mundtlige beskeder, som for eksempel ” tag tøj på, børst tænder og kom ind og spis morgenmad”.

Denne gruppe af børn, som har problmer med arbejdshukommelsen, opfattes ofte fejlagtigt af lærere og forældre som dovne, dagdrømmere og som nogle der har svært ved at høre efter. Og det er da heller ikke helt forkert, at de nogle gange “zoner ud”, men det er forkert, at de gør det for at være frække. Det er blot en måde deres hjerne sørger for at få lidt ro når arbejdshukommelsen bliver overbelastet. Den overbelastning sker meget hurtigere hos børn med dårlig arbejdshukommelse end hos børn med normalt fungerende arbejdshukommelse.

Vil du have et emailkurset “Giv dit barn et fagligt løft” gratis i din indbakke – så kan du tilmelde dig her.

Faglige udfordringer fylder meget

Denne gruppe af børn er desværre også ofte fagligt udfordrede. Både i dansk og matematik. De vil opleves som nogle, der gør meget små faglige fremskridt. Det vil sige, det tager længere tid at blive en sikker læser. Ofte er stavning et problem, og det at skrive en tekst er svært. Det skyldes igen at deres arbejdshukommelse bliver overbelastet og informationer forsvinder fra den. Det betyder at disse børn ofte glemmer, hvor de er nået til i en opgave, fordi de ikke kan huske instruktionen eller har glemt hvor de startede.

Den overbelastede arbejdshukommelse gør desværre, at disse elever laver mange fejl i deres opgaver, fordi opgaverne som udgangspunkt stiller for store krav til deres arbejdshukommelse. At lave en masse fejl er ikke godt for nogens selvtillid, fordi mange fejl gang på gang forringer troen på egne evner. Og det påvirker altså igen, hvordan man går til opgaverne. Det er en ond cirkel som skal brydes, så børnene kan begynde at lære. Desværre er det ikke nemt og kræver en indsats. Men der er altså ting du kan gøre. Det har jeg skrevet om nederst.

Et par hurtige karakteristika ved dårlig arbejdshukommelse:

      • Flest drenge
      • Meget små faglige fremskridt
      • Udfordret i skolen
      • Måske ked af at gå i skole
      • Opfattes som om de ikke kan høre efter
      • Laver ofte fejl
      • Kan ikke huske mundtlige beskeder
      • Bliver skældt ud af lærerene
      • Modstand mod lektier
      • Glemmer hvor de er kommet til i bøger
      • Svært ved at huske handlingen i en bog

Ovenstående liste er ikke en afkrydsningsliste, men ment som et overblik over nogle af de mest almindelige karakteristika.

Nyt veldokumenteret program til træning af arbejdshukommelsen

Hos God i Skolen har vi udviklet et kursus for børn med dårlig arbejdeshukommelse og koncentrationsbesvær og deres forældre. Kurset består af rådgivning til dig som forælder og et online træningsprogram til træning af arbejdshukommelsen. Det hedder Hukommelsesleg Flex og er udarbejdet af forskere som har dokumenteret dets virkning.

Vil du læse mere om træningsprogrammet? Klik her. 

Ring og hør nærmere om vores gode erfaringer med programmet. 

En lærers oplevelse af børn med dårligt fungerende arbejdshukommelse

Gennem min tid som lærer mødte jeg mange børn, som passede på ovenstående beskrivelse. Nogle havde gennem test fået af vide, at de havde dårligt fungerende arbejdshukommelse og andre havde ikke. Da jeg underviste, vidste jeg ikke noget om, hvordan man som lærer støtter disse børn, alligevel var det tydeligt for mig, at der skulle gøres noget, og det gjorde jeg. Men slet ikke nok, det ved jeg nu.

Jeg havde en elev som var super sød og egentlig god til at gå i skole. Han gik i 3. klasse, men virkede som om han levede i en anden verden. Det første ord, der faldt mig ind for at beskrive ham, var barnlig, og det var han måske også, men alligevel var det ikke dækkende nok. Han dagdrømte. Når jeg havde bedt de andre elever tage deres ting frem, og jeg havde forklaret, hvad der skulle laves i timen, sad han stadig og stirrede tomt ud i luften. Når jeg efterfølgende gik ned til ham, vidste han ikke, hvad de andre lavede, han vidste ikke, hvor bogen var og så videre. Selv om jeg ikke vidste det, jeg ved nu om arbejdshukommelsen, fandt jeg alligevel måder at hjælpe ham på. Jeg hjalp ham med at finde strategier, sådan at han kunne finde sin bog samtidig med de andre børn, og så lærte jeg altid at gå ned, og gentage det jeg havde sagt til ham.

Nogle elever var meget forstyrrende

Jeg har også oplevet andre elever, som opførte sig forfærdeligt. Forstyrrede sig selv og de andre. De snakkede i timerne, kunne ikke lave en opgave færdig, blev sure når man stillede krav til dem og havde svært ved at deltage i fælles aktiviteter.

Jeg har hele tiden vidst, at disse børn var udfordrede, men jeg havde ikke ressourcer nok til selv at gøre så meget ved det, og det er forfærdeligt, især set i lyset af det, jeg ved nu. Derfor er min bøn til dig som forælder, der læser med, at du forsøger at gøre noget hjemme, for dit barn har brug for hjælp. Neden under skriver jeg lidt om, hvad du kan gøre, og hvor du kan læse mere.”

Hvad kan du gøre?

        • Rutiner, rutiner rutiner. Det handler om at få information hen i langtidshukommelsen, og det kan man blandt andet gøre ved at lave rutiner. Morgenrutiner, aftenrutiner, lektierutiner. Køb eventuelt God i Skolens lektiekursus, du kan læse mere om kurset og købe det her.
        • Hjælp dit barn til at lære nogle basale ting udenad. For eksempel tabeller, hvordan man staver de 120 mest almindelige ord, små plusstykker, reglerne til et spil.
        • Læs med dit barn 20 minutter, hver dag.
        • Når i laver lektier så bryd opgaven ned i mindre dele og bed dit barn lave en del ad gangen. På den måde mindsker man belastningen af arbejdshukommelsen.

Hvis du har brug for hjælp til at strukturere rutiner og tiltag i forhold til dit barn, kan jeg hjælpe. Du er velkommen til at skrive eller ringe til mig og vi kan tage en snak om dit barn, og det som udfordrer han eller hende.  Du er også velkommen til at sende mig en mail på maria@godiskolen.dk

 Hvis du vil vide mere…

Jeg har skrevet mere om dårligarbejdshukommelse her.

Jeg har skrevet om, hvordan ADHD og dårlig arbejdshukommelse hænger sammen her. 

Jeg har skrevet mere om træning af arbejdshukommelsen med vores træningsprogram her.

Ellers kan jeg anbefale bogen “Børn, læring og arbejdshukommelse” af  Susan E. Gathercole og Tracy Packiam Alloway. 

Maria Baldus

God i skolen

Tilmeld dig mit nyhedsbrev her.